Северният дял на Пирин е най-красивият и най-посещаваният
от любителите на природата. Тук са най високите
върхове, шеметните циркуси и всички пирински езера.
Отвесните стени на върховете Вихрен, Сипаница,
Дженгал, Кутело и др. са обект на скални алпийски
изкачвания, а острите ръбове на главното било
- за зимни и летни алпийски траверси. Оттук преминава
и Европейският туристически маршрут Е4. Главният
обект на туристите е връх Вихрен (2915 м.н.в.).
По-смелите и подготвени покорители на върха преминават
по острия карстов ръб с прочутото Конче - дълъг
около 400м. Карстовият ръб се простира от вр.
Бански Суходол (2884м) на северозапад и вр. Кутело
I-II (2907/8м ), на югоизток североизточните му
склонове се спущат почти отвесно към циркуса Бански
Суходол, а югозападните, наречени Странето са
силно наклонени (около70° ) към Влахинската долина.
Кончето е най-ниската (с дължина около 150 м.)
и най-тясната ( до 50 см.) част от заострения
карстов ръб. Носи името си от това, че по -неопитните
туристи го преминават "яхнали го като кон".
До 1939 г. на Кончето имаше парапет с железни
въжета, но бе махнат, за да не се нарушава девствеността
му. По-късно, през 1974г., туристи от Разлог с
активната помощ на ЦС на БТС поставиха нов парапет.
До миналата година Кончето се преминаваше лесно
от планинарите с помощта на парапета, направен
от дебело стоманено въже. За съжаление през 2000
г. вандали срязаха въжето и го изхвърлиха в пропастта.
Каквато и да е причината за извършеното деяние,
последиците можеха да бъдат фатални за живота
на невинни туристи.
С работни групи от цялата страна
и със съдействието на ДНП "Пирин", БТС
пое инициативата за възстановяване на парапета.
Поставянето се извърши на два етапа.
Първият етап се организира от
работна група от 8 човека, водена от Иван Кандиларов
(бивш ръководител "Направление маркировка"
към БТС) и се проведе на 28-29 юни, като целта
беше да се спасят остатъците от въжето, които
могат да се ползват за възстановяване на парапета.
В най-трудният участък по лятната маркировка групата
успя да възстанови 180 метра от въжето, които
позволяват безопасно преминаване на хребета.
nbsp; Като се направи точно замерване
на изгубения парапет се организира втората акция.
На 6, 7 и 8 юли участваха 27 души, от които 18
от Сандански, 4 спасители от Разлог и 5 работника
от страната, заедно с г-н Кандиларов, който беше
технически ръководител при поставяне на парапета.
nbsp; В момента парапета е напълно
възстановен.
nbsp; За извършената спасителна операция
при изключително трудни условия, участниците успяха
своевременно да възстановят парапета, с което
запазиха имиджа на страната ни пред наши и чужди
туристи.
nbsp; На 29 юли стартира щафета от
остров Крит, която пое към България и премина
през билото на Пирин по маршут Е4. Липсата на
парапет щеше да затрудни преминаването на участниците
по трудните участници на хребета без осигуровка.
nbsp; Изказваме особена благодарност
на спасителните отряди от Сандански и Разлог и
на всички участници.
|